Hotellreceptionen är det första en gäst ser när de kommer in på ett hotell. Det är därför viktigt att receptionen är klanderfri och visar upp sig från sin allra bästa sida. Genom att addera fina tavlor och smakfulla möbler går det att ge ett gott intryck.
Receptionen ska visa upp vad hotellet står för och representerar. Är det fokus på natur kan tavlorna visa härliga och spännande naturbilder. Att tänka igenom varje detalj är därför viktigt. Kommer gästen in och börjar tveka eller känna att receptionen är väldigt osmaklig börjar vistelsen inte speciellt positivt.
Förutom tavlor och möbler är det bra med många små detaljer. Lite allergivänliga blommor som placeras ut i rummet är alltid bra. Önskar man helst inte riktiga blommor finns det idag många alternativ av plast blommor och liknande. Dock är äkta blommor alltid mer levande och ger en annan känsla.
I ett litet område av receptionen bör det finnas möjlighet att samla information om de lokala omgivningarna. Som turist är det väldigt uppskattat och man kan i lugn och ro jämföra olika aktiviteter. Kom ihåg att alltid se till så informationen är uppdaterad. Skulle gästerna hitta en broschyr och försöka genomföra en aktivitet som inte finns längre kan det leda till negativa omdömen för hotellet.
Vårda och ta hand om receptionen. Låt den inte bli förfallen och försök att med jämna mellanrum göra små uppdateringar. Det kanske inte uppmärksammas av gäster, men på det stora hela kommer det att ge ett starkt intryck.